Divendres, 17 De Agost De 2018

25/06/2018

EL CENTRE EXCURSIONISTA CIM DE BELLPUIG HAN SORTIT A BUSCAR LA FLAMA DEL CANIGÓ

El divendres 22 de juny a les 10 del matí, han sortit des de davant l'ajuntament de Bellpuig,

els membres del Centre Excursionista CIM de Bellpuig que es dirigien en direcció a la comarca del Conflent, a la Catalunya Nord, a buscar la Flama de Canigó.

Aquesta nit, els excursionistes pujaran des del peu del Canigó fins al Cim, per recollir la flama renovada i lliurar-la demà al matí a la Penya Ciclista Pedal de Bellpuig que els esperarà a Puigcerdà.

Des dallí, la Penya Pedal començarà un recorregut en comitiva, repartint la flama per diferents poblacions fins a arribar a Bellpuig aproximadament 2/4 de 9 del vespre.

Bellpuig reparteix la flama del Canigó.

El centre excursionista CIM i la Penya Pedal de Bellpuig pujaran al cim del Canigó per recollir la Flama regenerada de Sant Joan i repartir-la a tots els municipis que vulguin acollir-la, com cada any, per mitjà duna marxa ciclista des de Puigcerdà fins a Bellpuig.

Daquesta manera, Bellpuig serà un any més, la població encarregada de recollir aquest símbol i repartir-lo per les diferents poblacions lleidatanes situades entre les comarques de la Cerdanya i lUrgell.

Lesperit reivindicatiu que va néixer a la dècada dels 50 a Perpinyà per tal de sensibilitzar el nacionalisme català i reivindicar la unió del país perduda el 1657, encenent una flama amb els rajos del sol per intentar convertir-la en símbol, també es vivia i sexpressava a Bellpuig, com en altres pobles de Catalunya a la dècada dels 60. Aleshores, el Grup de Joves La Fontana, ja es van afegir a la inquietud i van proposar recollir el testimoni daquest símbol per a portar-lo a casa nostra sense massa publicitat, per les dificultats imposades pel règim.

La Flama arribava a Reus en avioneta des de Perpinyà, camí de Mallorca, València i Alacant, i a Reus la recollien els nostres joves per portar-la a Bellpuig.

El 1987 un reduït de veïns inquiets es va plantejar la possibilitat danar a recollir aquesta Flama directament a la pica del Canigó. I amb més il·lusió que medis, es van convertir en els pioners de les comarques de Lleida. Fins i tot la capital del Segrià recollia, per mitjà del seu Cos de Bombers, la Flama a Bellpuig.

Arrel daquesta activitat, Tradicions i Costums, (Òmnium Cultural), que coordina aquesta activitat a tot Catalunya, va adjudicar a Bellpuig la Ruta de la Flama que va des de Puigcerdà per la Cerdanya, lAlt Urgell, La Noguera, El Pallars Jussà, La Segarra i lUrgell, fins a Bellpuig.

Des de lany 1991 que la Flama arriba a Bellpuig per mitjà duna marxa cicloturista gràcies a la col·laboració de la Penya Pedal de Bellpuig, que la recull a Puigcerdà de la mà dels llavors Amics de la Flama de Bellpuig i el Centre Excursionista CIM.

Els llavors Amics de la Flama i el Centre Excursionista CIM, van rebre lany 2007, al Congrés Internacional dels Focs de Sant Joan que es va fer a la vila de Sant Cebrià, a la Catalunya Nord, la distinció de Guardians de la Flama per tots els anys ininterromputs que lhan anada a buscar.

Aquest any, com ja es va venint fent els darrers anys, la marxa cicloturista en la que també hi participa els Club de ciclistes Terra Ferma,  sortirà de Puigcerdà a les 11.30 amb 33 ciclistes de la Penya Pedal.

Les poblacions on aquest any Bellpuig entregarà la Flama del Canigó seran:

"    Puigcerdà ( a les 13 hores, de la mà del Centre Excursionista CIM)
"    Alp ( a les 12 hores, de la mà del Centre Excursionista CIM)
"    Coll de Nargó (a les 14.50 hores)
"    Solsona (a les 15.25, que la vénen a buscar a Oliana)
"    Vilanova de lAguda (a les 16.30)
"    Calaf (a les 16.55 que la vénen a buscar a Ponts)
"    Artesa de Segre (a les 17.35)
"    Vilanova de Meià (a les 17.35, que la vénen a buscar a Artesa de Segre)
"    Cervera (a les 18.30, que la vénen a buscar a Agramunt)
"    Tàrrega (a les 19.30)
"    Verdú (a les 19.30, que la vénen a buscar a Tàrrega)
"    Vilagrassa (a les 20.00)
"    Anglesola (a les 20.15)
"    Arribada a Bellpuig a les 20.30

A Bellpuig la vénen a buscar: Preixana, Borges Blanques i algun altre municipi dels voltants encara per confirmar.

Si algun altre municipi la vol recollir al pas de la marxa, només cal contactar amb lAjuntament de Bellpuig, que coordina totes les entregues.