Divendres, 18 De Agost De 2017

29/05/2017

BELLPUIG CELEBRA UN ACTE D’HOMENATGE A JOSEP MARIA BERNAT AMB UN CONCERT A CÀRREC DE LA BELLPUIG COBLA

El diumenge 28 de maig a les 6 de la tarda al Teatre Armengol de Bellpuig, hi va tenir lloc un acte d’homenatge al compositor Josep Maria Bernat i seguidament un concert a càrrec de la Bellpuig Cobla,

per commemorar els 25 anys del traspàs del compositor.

Lacte estava organitzat per lAjuntament de Bellpuig i lassociació Músics per la Cobla amb la col·laboració de lAgrupació Sardanista de la vila, i va començar amb uns parlaments de lalcalde de Bellpuig, Sr. Salvador Bonjoch i del president de Músics per la Cobla, Sr. Josep Maria Serracant.

Tots dos van coincidir en destacar el llegat musical que Josep Maria Bernat va deixar a Bellpuig, després dhaver dirigit les cobles Juvenil (ara Bellpuig Cobla) i Tres Turons; i a la música per a cobla en general, essent fundador i capdanser de la colla sardanista Lliris Blaus de Barcelona, guionista radiofònic, director de la cobla Mediterrània i de la cobla Sabadell, compositor de sardanes i autor de diverses altres obres per a cobla que són considerades de gran qualitat.

Lalcalde també va avançar que el pròxim acte que se celebrarà a la població per a commemorar els 25 anys del traspàs del compositor, es durà a terme el mes de setembre dins lAplec de la Sardana que cada any té lloc durant la Festa Major.

Després del parlaments, es va projectar per primer cop un documental produït per lassociació Amics de Josep Maria Bernat, que repassava la biografia de Bernat amb documents audiovisuals, fotogràfics i sonors, i també entrevistes a persones que lhavien conegut.

Pel que fa al concert, la Bellpuig Cobla dirigida per Concepció Ramió, va oferir un concert monogràfic dobres de Josep Maria Bernat, amb lactuació especial de la violoncel·lista Teresa Valls, cap de violoncels de l'Orquestra Julià Carbonell de les Terres de Lleida que va interpretar conjuntament amb la cobla les peces Tendreses i Ave Maria.

Daltres de les obres que van interpretar-se al concert van ser: Juvenil, Bressolant, La balada dels cingles, Faig i branca i Quasi un àngel.

Josep Maria Bernat i Colomina.

Josep Maria Bernat i Colomina (1925-1992), fou músic i compositor, va exercir de director musical a Bellpuig amb la Cobla Juvenil, del 1986 al 1992 i també amb la Cobla Tres Turons del 1989 al 1992.

Va ser autor de trenta-sis sardanes i diverses altres obres per a cobla, i la seva obra Quatre moviments en forma de simfonia és considerada com la primera simfonia per a cobla.

Diverses de les seves sardanes foren guardonades en concursos: així, Scala Dei obtingué el premi Memorial Francesc Basil, el 1979, La balada dels cingles, el premi Centenari del Banc de Sabadell, el 1981 i Aloses fou premi Conrad Saló, el 1987.

LAjuntament de Bellpuig, conjuntament amb lassociació Músics per la Cobla, concedeix les Beques Josep M. Bernat per a joves instrumentistes de cobla, que es lliuren cada any en el marc del Concert de Reis al Teatre Armengol de Bellpuig.